Leczenie nadmiernej potliwości

Dlaczego się pocę?

Pocenie się to naturalny proces, dzięki któremu możliwe jest zachowanie prawidłowej równowagi wewnętrznej Twojego organizmu. Umożliwia to regulację temperatury Twojego ciała oraz wydalanie niektórych zbędnych substancji. Twoje ciało produkuje pot stale, nawet wtedy, gdy go nie widzisz.

Czym jest pot?

Jest to wodnisty płyn wydzielany przez gruczoły potowe. Składa się w około 99% z wody. Resztę stanowią niewielkie ilości mocznika, amoniaku, chlorków, kwasu moczowego, tłuszczów oraz związków potasu, żelaza, magnezu i wapnia.

Czy każdy człowiek wydziela taki sam pot?

Nie. Różnice wynikają z działania czynników hormonalnych, przyjmowania różnych pokarmów, lekarstw, towarzyszących chorób ogólnoustrojowych oraz warunków klimatycznych w jakich dany człowiek żyje.

Co to są gruczoły potowe?

Gruczoły potowe to "twory" w Twojej skórze, które produkują pot. Apokrynowe ( zapachowe ) są większe i mniej liczne. Produkują mleczną, lepką substancję wyprowadzaną do mieszka włosowego lub bezpośrednio na powierzchnię skóry. Występują głównie w okolicach pach, pachwinach oraz okolicach narządów płciowych. Ekrynowe ( zwykłe ) występują na całej powierzchni skóry. Jest ich około 3 – 4 milionów. Uczestniczą w usuwaniu zbędnych i szkodliwych produktów przemiany materii oraz termoregulacji. Wydzielany pot jest bezbarwny i bezwonny.

Jakie są przyczyny nadmiernej potliwości?

Prawidłowo funkcjonujące gruczoły potowe wydzielają około 0,8 – 1 litra potru dziennie. Nie jest to oczywiście ilość stała, gdyż może się zmieniać pod wpływem różnych bodźców. Nadmierna potliwość ( Hiperhydrosis ) jest następstwem nadreaktywności gruczołów potowych i dotyczy około 1% populacji. Przyczyny mogą być fizjologiczne, chorobowe i idiopatyczne.

Kiedy mam do czynienia z nadpotliwością fizjologiczną i chorobową?

Występuje ona pod wpływem wysokiej temperatury, stresu, kofeiny, wzmożonego wysiłku fizycznego, nadmiernej wilgotności powietrza, niektórych przypraw. Dodatkowo: otyłość, cukrzyca, zaburzenia neurologiczne, nadczynność tarczycy, zmiany hormonalne w przebiegu menopauzy, nowotwory złośliwe oraz infekcje przebiegające z gorączką.

Kiedy mogę mówić o nadpotliwości idiopatycznej?

Wtedy, gdy nie można ustalić czynnika prowokującego. Jest to rodzaj pocenia stanowiący największy problem terapeutyczny. Niestety, stanowi aż 60% przypadków nadmiernej potliwości.

Jak wygląda diagnostyka nadpotliwości?

Lekarz najczęściej stawia diagnozę na podstawie wywiadu oraz obrazu klinicznego. Badania laboratoryjne wykonujemy przy podejrzeniu zaburzeń ogólnoustrojowych, których następstwem jest zwiększone wydalanie potu. Dodatkowo można zastosować tak zwany Test Minora, gdy chcemy ustalić obszary o największym nagromadzeniu i aktywności gruczołów potowych.

Na czym polega leczenie schorzenia?

W zależności od rodzaju nadpotliwości, przyczyn oraz miejsc ( pachy, czoło, dłonie, stopy ) występowania można przeprowadzić leczenie miejscowe, ogólne i operacyjne. W naszych gabinetach proponujemy leczenie nadpotliwości preparatami TB. Iniekcje śródskórne z TB są wysoce skuteczne.

Na czym polega mechanizm działania TB?

Hamuje ona wydzielanie acetylocholiny ( mediator wydzielania potu ) w zakończeniach nerwów zaopatrujących gruczoły potowe, przez co blokuje ich aktywność. Jest to zabieg bezpieczny i odwracalny.

Jak długo trwa zabieg i ile utrzymują się jego efekty?

Jest to szybki zabieg, od 30 minut do 1 godziny. Efekty utrzymują się średnio około 6 miesięcy, jednak czas ten może być zmienny w zależności od trybu życia. Zabieg dobrze jest powtarzać 2 razy w roku.

Jakie są przeciwwskazania do zabiegu?

Do najważniejszych należą:

• zakażenia skóry w miejscu planowanego zabiegu ( np. opryszczka )
  • nadwrażliwość na składniki preparatu ( też albuminę )
  • ciąża
  • karmienie piersią
  • choroby układu nerwowego ( np. miastenia gravis )
  • zaburzenia układu sercowo – naczyniowego
  • ciężkie choroby ( np. czynna choroba nowotworowa )
  • ciężka alergia
  • zażywanie niektórych leków lub okres 1 tygodnia od ich odstawienia:
    • aminoglikozydy ( streptomycyna, gentamycyna, amikacyna, kanamycyna etc )
    • aminocholiny ( chlorochina, hydroksychlorochina )
    • D-penicylamina ( Cuprenil )
    • cyklosporyna
    • tubokuraryna, pankuronium, galamina
    • sukcynylocholina
    • linkomycyna, tetracyklina, polimyksyna
Ze względnych przeciwwskazań należy wymienić zaburzenia krzepliwości krwi oraz stosowanie leków antykoagulacyjnych ( np. aspiryna).

Czy mogą wystąpić jakieś działania niepożądane?

Redukcja nadpotliwości jest zabiegiem leczniczym, dlatego mogą ( choć nie muszą ) pojawić się skutki uboczne o charakterze przemijającym. Większość ustępuje na ogół maksymalnie po kilku dniach:

• niewielki ból w momencie iniekcji
  • małe krwiaki, które mogą powstać w miejscu wstrzyknięcia, jeżeli igła natrafi na niewielkie naczynie
  • mały przejściowy obrzęk z pojawieniem się delikatnego mrowienia w miejscu iniekcji
  • ból głowy, ustępujący po zastosowaniu preparatu przeciwbólowego
  • miejscowo w miejscu iniekcji może się pojawić rumień, podrażnienie, wysypka, świąd, pieczenie, ból, dyskomfort.

Jak mam postępować po zabiegu?

• możesz wrócić do pracy i codziennej aktywności od razu po zabiegu ( jednak warto unikać zbyt dużego wysiłku fizycznego )
  • przez 24 godziny po zabiegu unikaj pocierania oraz masażu miejsc iniekcji
  • do końca dnia unikaj wzmożonej aktywności fizycznej ( siłownia, fitness ) ,solarium, zabiegów z zastosowaniem fal radiowych, lasera, głębokiej podczerwieni
  • przez 24 godziny po zabiegu unikaj różnicy ciśnień ( latanie samolotem, nurkowanie )
  • przez 24 godziny po zabiegu unikaj alkoholu i palenia tytoniu ( osłabiają działanie TB ).

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, umów się na wizytę w naszej Klinice ( +48 691 690 156 ). Lekarz chętnie na wszystkie odpowie i rozwieje Twoje wszelkie wątpliwości dotyczące zabiegu. Zapraszamy!