Bruksizm

Kwadratowa twarz, zgrzytanie zębami, zaciskanie zębów, bóle twarzy oraz przeskakiwanie żuchwy to już nie problem! Mamy skuteczne sposoby na tą przypadłość! Zapraszamy do lektury i umawiania się na wizyty konsultacyjne w naszych gabinetach. Życie bez bólu jest znacznie przyjemniejsze!

Co to jest bruksizm?

Bruksizm ( zespół Costena ) to mimowolne zaciskanie zębów oraz zgrzytanie zębami. Gdy do tego dochodzi, możesz zaciskać szczękę nawet do 10 razy mocniej niż podczas jedzenia. Z czasem takie przeciążenia doprowadzają do uszkodzenia zębów, przyzębia oraz stawów skroniowo – żuchwowych.

Dodatkowo zaburzenia równowagi w nadmiernie napiętych mięśniach żwaczowych i mimicznych, przez system szlaków powięziowych oraz wspólny system unaczynienia i unerwienia, przekazywane są dalej do mięśni podpotylicznych, obręczy barkowej, mięśni przykręgosłupowych, mięśni obręczy biodrowej i dalej aż do okolic stawów skokowych.

Takie przenoszenie napięć i objawów jest doskonale znane fizjoterapeutom zajmującym się terapią manualną. Dysfunkcje stawów skroniowo-żuchwowych wpływają na pozostałe układy naszego organizmu, dlatego bardzo często wady zgryzu współwystępują z wadami postawy. Kolejne zaburzenia równowagi napięć mięśniowych powodują stopniowe zmiany w układzie kostno-stawowym.

Jakie są rodzaje bruksizmu?

Wyróżniamy bruksizm centryczny i ekscentryczny. Ten pierwszy diagnozujemy wtedy, gdy pacjent przede wszystkim zaciska zęby w nocy lub w sytuacjach stresowych. Odśrodkowy, gdy mamy do czynienia z nocnym zgrzytaniem zębów.

Dlaczego cierpię na zespół Costena?

Z przyczyn należy przede wszystkim wymienić:

• predyspozycje genetyczne
  • nadmierny stres i nieumiejętność radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych
  • wady zgryzu
  • braki zębowe
  • nieprawidłowe kontakty na źle wyprofilowanych wypełnieniach
  • wadliwie ukształtowane powierzchnie koron, mostów lub protez
  • zakażenia pasożytnicze
  • osobowość lękowa
  • zaburzenia lękowe: fobie, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne czy nerwice
  • nawykowe, długotrwałe żucie gumy lub żucie jednostronne.

Czy muszę się leczyć na bruksizm?

Tak! Na początek konieczna jest dokładna diagnostyka. Nieleczony bruksizm może doprowadzić do:

• przewlekłych stanów zapalnych
  • zwyrodnień stawów skroniowożuchwowych
  • uporczywych bólów głowy, karku i kręgosłupa
  • rozchwiania zębów w szczęce i żuchwie
  • całkowitego lub częściowego starcia koron zębowych

Ponadto zgrzytanie zębami stanowi problem społeczny, ponieważ może wywołać zaburzenia snu u partnerów śpiących w tym samym łóżku.

Czy bruksizm ma coś wspólnego z migreną?

Tak. Wielu pacjentów, którzy cierpia na przewlekłe i uciążliwe bóle głowy, uważa, że ma migrenę. Jednak około 80% z nich powinno leczyć właśnie bruksizm.

Podczas migreny dochodzi do zwężenia naczyń mózgowych z jednoczesnym wydzielaniem dużej ilości serotoniny oraz towarzyszącym silnym bólem. Typowe dla migreny jest podłoże neurologiczno – naczyniowe. Z kolei w przypadku bruksizmu ból głowy jest spowodowany wzmożonym napięciem mięśni głowy i szyi na skutek nadmiernego przeciążenia w obrębie narządu żucia.

Jakie są objawy bruksizmu?

Różnicujemy kilka grup objawów:

• objawy ogólnoustrojowe:
    • bóle głowy
    • bóle karku, pleców
    • bóle ucha, szum w uszach, piski, zaburzenia słuchu
    • zaburzenia produkcji śliny – suchość jamy ustnej
    • zaburzenia równowagi
    • bezsenność
  • objawy ze strony mięśni:
    • przerost mięśni żwaczy i skroniowych – tak zwana "kwadratowa twarz"
    • uszkodzenie stawów skroniowo – żuchwowych ( trzaski, przeskakiwania )
    • bolesność w okolicy przyczepów mięśni żwaczy
    • wzmożone napięcie mięśni żwaczy ( twarzy ) oraz w obrębie barków
    • wyczuwalne punkty spustowe podczas badania mięśni
  • objawy w jamie ustnej:
    • bliznowate zgrubienia na błonie śluzowej policzków na wysokości powierzchni zwarcia zębów bocznych – tak zwana "linea alba"
    • maceracja i anemizacja błony śluzowej policzków i języka
    • impresje ( odciski ) zębów na brzegach języka
    • wybroczyny w okolicy brodawek zębowych
    • recesje dziąsłowe, zanik tkanek przyzębia
    • samoistne krwawienie dziąseł lub pojawiająca się krew podczas codziennej higieny jamy ustnej
  • objawy zębowe:
    • starcie patologiczne zębów, czyli utrata szkliwa z obnażeniem zębiny – nadwrażliwość zębów na pokarmy/napoje zimne, gorące lub słodkie
    • obniżenie wysokości zwarcia
    • pionowe pęknięcia szkliwa
    • ubytki klinowe, czyli ubytki w okolicach szyjek zębów
    • ruchomość patologiczna zębów oraz ich niekontrolowane przemieszczanie
    • próchnica
    • obnażenie korzeni zębów
    • odpryskiwanie porcelany i wypełnień

Jak mogę się leczyć ?

Oczywiście najlepiej byłoby wyeliminować przyczynę, czyli stres. Niestety w dzisiejszych czasach nie wszyscy mogą pozwolić sobie na wieczne wakacje i relaks. Dlatego proponujemy metody leczenia, które co prawda działają objawowo, jednak przynoszą dużą ulgę w życiu codziennym.

W naszych gabinetach skutecznie leczymy bruksizm wykorzystując szyny relaksacyjne, relaksację mięśni żwaczy przy użyciu TB, leczenie ortodontyczne ( jeśli towarzyszy wada zgryzu ), usuwanie węzłów urazowych występujących w jamie ustnej ( m. in. korekta istniejących wypełnień w zębach czy uzupełnieńprotetycznych ). Dodatkowo współpracujemy z fizjoterapeutami, którzy w manualny sposób przyczyniają się do relaksu mięśni twarzy, karku i barków. Uczymy naszych pacjentów ćwiczeń, które sami mogą wykonywać w domu dla lepszych efektów terapii.

W przypadku poważnego bruksizmu oraz stresującego życia codziennego dobrze by było dodatkowo skonsultować się z psychoterapeutą. Dzięki terapii można opanować wiele technik relaksacji, a często sama rozmowa pozwala zniwelować źródło problemu oraz zgrzytanie zębami.

Czym jest szyna relaksacyjna?

Jest to specjalnie zaprojektowana przezroczysta nakładka na zęby, wykonana indywidualnie na podstawie wycisków Twoich zębów górnych i dolnych.

Jej zadaniem jest zmniejszenie nacisku na zęby, rozluźnienie mięśni oraz likwidacja nieświadomych nawyków, co w połączeniu z m. in. odpowiednimi ćwiczeniami pozwala osiągnąć terapeutyczny sukces.

W jaki sposób TB pomoże zlikwidować moją nocną przypadłość?

Jest to nowoczesna i bardzo skuteczna metoda leczenia bruksizmu rekomendowana przez specjalistów. Polega ona na wstrzyknięciu TB w mięśnie żwaczy ( i często skroni ), co zmniejsza ich napięcie oraz aktywność. Pacjenci zauważają u siebie o wiele rzadsze i mniej nasilone zgrzytanie zębami. Znika także ból w okolicach szczęki i ucha.

TB stanowi alternatywę dla szyn i nakładek, jednak często stosujemy obie metody równocześnie.

Jak wygląda zabieg relaksacji mięśni?

Na podstawie diagnostyki lekarz przystępuje do zabiegu. Jest to procedura nieinwazyjna i niebolesna. Trwa około 15 minut. Substancja jest wstrzykiwana domięśniowo, a ulgę zaczynasz odczuwać już po kilku dniach. Pełny efekt zabiegu powinien być widoczny do 2 tygodni.

Czy zabieg trzeba powtarzać?

Tak. Po około 6 miesiącach należy powtórzyć procedurę w celu podtrzymania uzyskanego efektu i kontynuacji leczenia. Obserwacje pacjentów potwierdzają, iż stosowanie TB ( wraz z indywidualnymi nakładkami ) przez okres około 2 lat pozwala na zakończenie leczenia ( przy typowym, średnio nasilonym bruksiźmie ).

Jakich efektów mogę się spodziewać?

Dzięki tej metodzie u pacjentów wyraźnie obniża się napięcie mięśni, znacznie poprawia się jakość snu, znikają bóle napięciowe i migrenowe. Twarz przestaje być ,,kwadratowa”, staje się smuklejsza, jakby odmłodzona, jednocześnie ładniejsza. Praktycznie znika uciążliwy nawyk zgrzytania.

Czy istnieją przeciwwskazania do terapii TB?

Tak. Oto one:

• ciąża i laktacja,
  • stosowanie antybiotyków,
  • stany grypowe,
  • alergia na TB lub albuminę ludzką,
  • zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, stwardnienie zanikowe boczne, zespół Lamberta-Eatona),
  • zaburzenia krzepnięcia krwi,
  • stosowanie leków antykoagulacyjnych (m.in.: aspiryna),
  • rozległe uszkodzenia lub zmiany zapalne skóry,
  • poprzedzające zabiegi chirurgii plastycznej twarzy ( także z zastosowaniem silikonu ).

Co mogę robić sam w domu?

Oto kilka domowych sposobów:

• gdy poczujesz napięcie mięśni żuchwy w ciągu dnia, rozluźniaj je – przez kilka minut otwieraj i zamykaj usta
  • masuj mięśnie szyi, ramion i twarzy; naucz się znajdować bolesne zgrubienia, tzw. punkty spustowe, których uciśnięcie powoduje rozluźnienie mięśni i więzadeł
  • na obolałe mięśnie żuchwy ostrożnie przykładaj lód
  • naucz się kilku ćwiczeń z zakresu fizykoterapii służących rozciąganiu mięśni; pomoże to przywrócić prawidłową pracę mięśni i stawów po obu stronach głowy
  • unikaj jedzenia twardych produktów (orzechów czy cukierków), nie żuj gumy!
  • przy nagłym bólu (intensywny skurcz mięśni) stosuj ciepłe okłady i maście rozgrzewające

Jakie mogą być powikłania bruksizmu?

Konsekwencje bruksizmu nie ograniczają się jedynie do zębów. Zmiany chorobowe dotykają również dziąseł, stawów, mięśni, a nawet wzroku i słuchu. Chory doświadcza m.in. krwawienia dziąseł, bolesności żuchwy i jej przeskakiwania oraz bólów głowy, karku i uszu.

Bruksizm skutkować może również przerostem mięśni twarzy, rozchwianiem zębów, przygryzieniami języka i policzków oraz nieostrym widzeniem i szumem w uszach. Są to bardzo uciążliwe i groźne dla zdrowia objawy, które wymagają leczenia.

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania lub wątpliwości zapraszamy Cię do naszych gabinetów od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 20, lekarz na wszystkie chętnie odpowie. Zadzwoń już dziś, umów się na wizytę ( +48 691 690 156 ) i daj sobie pomóc!

Zapraszamy,
Zespół ESCLINIC!