Bruksizm

Kwadratowa twarz, zgrzytanie zębami, zaciskanie zębów, bóle twarzy oraz przeskakiwanie żuchwy to już nie problem! Mamy skuteczne sposoby na tą przypadłość! Zapraszamy do lektury i umawiania się na wizyty konsultacyjne w naszych gabinetach. Życie bez bólu jest znacznie przyjemniejsze!

Co to jest bruksizm?

Bruksizm ( zespół Costena ) to mimowolne zaciskanie zębów oraz zgrzytanie zębami. Gdy do tego dochodzi, możesz zaciskać szczękę nawet do 10 razy mocniej niż podczas jedzenia. Z czasem takie przeciążenia doprowadzają do uszkodzenia zębów, przyzębia oraz stawów skroniowo – żuchwowych.

Dodatkowo zaburzenia równowagi w nadmiernie napiętych mięśniach żwaczowych i mimicznych, przez system szlaków powięziowych oraz wspólny system unaczynienia i unerwienia, przekazywane są dalej do mięśni podpotylicznych, obręczy barkowej, mięśni przykręgosłupowych, mięśni obręczy biodrowej i dalej aż do okolic stawów skokowych.

Takie przenoszenie napięć i objawów jest doskonale znane fizjoterapeutom zajmującym się terapią manualną. Dysfunkcje stawów skroniowo-żuchwowych wpływają na pozostałe układy naszego organizmu, dlatego bardzo często wady zgryzu współwystępują z wadami postawy. Kolejne zaburzenia równowagi napięć mięśniowych powodują stopniowe zmiany w układzie kostno-stawowym.

Jakie są rodzaje bruksizmu?

Wyróżniamy bruksizm centryczny i ekscentryczny. Ten pierwszy diagnozujemy wtedy, gdy pacjent przede wszystkim zaciska zęby w nocy lub w sytuacjach stresowych. Odśrodkowy, gdy mamy do czynienia z nocnym zgrzytaniem zębów.

Dlaczego cierpię na zespół Costena?

Z przyczyn należy przede wszystkim wymienić:

• predyspozycje genetyczne
  • nadmierny stres i nieumiejętność radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych
  • wady zgryzu
  • braki zębowe
  • nieprawidłowe kontakty na źle wyprofilowanych wypełnieniach
  • wadliwie ukształtowane powierzchnie koron, mostów lub protez
  • zakażenia pasożytnicze
  • osobowość lękowa
  • zaburzenia lękowe: fobie, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne czy nerwice
  • nawykowe, długotrwałe żucie gumy lub żucie jednostronne.

Czy muszę się leczyć na bruksizm?

Tak! Na początek konieczna jest dokładna diagnostyka. Nieleczony bruksizm może doprowadzić do:

• przewlekłych stanów zapalnych
  • zwyrodnień stawów skroniowożuchwowych
  • uporczywych bólów głowy, karku i kręgosłupa
  • rozchwiania zębów w szczęce i żuchwie
  • całkowitego lub częściowego starcia koron zębowych

Ponadto zgrzytanie zębami stanowi problem społeczny, ponieważ może wywołać zaburzenia snu u partnerów śpiących w tym samym łóżku.

Czy bruksizm ma coś wspólnego z migreną?

Tak. Wielu pacjentów, którzy cierpia na przewlekłe i uciążliwe bóle głowy, uważa, że ma migrenę. Jednak około 80% z nich powinno leczyć właśnie bruksizm.

Podczas migreny dochodzi do zwężenia naczyń mózgowych z jednoczesnym wydzielaniem dużej ilości serotoniny oraz towarzyszącym silnym bólem. Typowe dla migreny jest podłoże neurologiczno – naczyniowe. Z kolei w przypadku bruksizmu ból głowy jest spowodowany wzmożonym napięciem mięśni głowy i szyi na skutek nadmiernego przeciążenia w obrębie narządu żucia.

Jakie są objawy bruksizmu?

Różnicujemy kilka grup objawów:

• objawy ogólnoustrojowe:
    • bóle głowy
    • bóle karku, pleców
    • bóle ucha, szum w uszach, piski, zaburzenia słuchu
    • zaburzenia produkcji śliny – suchość jamy ustnej
    • zaburzenia równowagi
    • bezsenność
  • objawy ze strony mięśni:
    • przerost mięśni żwaczy i skroniowych – tak zwana "kwadratowa twarz"
    • uszkodzenie stawów skroniowo – żuchwowych ( trzaski, przeskakiwania )
    • bolesność w okolicy przyczepów mięśni żwaczy
    • wzmożone napięcie mięśni żwaczy ( twarzy ) oraz w obrębie barków
    • wyczuwalne punkty spustowe podczas badania mięśni
  • objawy w jamie ustnej:
    • bliznowate zgrubienia na błonie śluzowej policzków na wysokości powierzchni zwarcia zębów bocznych – tak zwana "linea alba"
    • maceracja i anemizacja błony śluzowej policzków i języka
    • impresje ( odciski ) zębów na brzegach języka
    • wybroczyny w okolicy brodawek zębowych
    • recesje dziąsłowe, zanik tkanek przyzębia
    • samoistne krwawienie dziąseł lub pojawiająca się krew podczas codziennej higieny jamy ustnej
  • objawy zębowe:
    • starcie patologiczne zębów, czyli utrata szkliwa z obnażeniem zębiny – nadwrażliwość zębów na pokarmy/napoje zimne, gorące lub słodkie
    • obniżenie wysokości zwarcia
    • pionowe pęknięcia szkliwa
    • ubytki klinowe, czyli ubytki w okolicach szyjek zębów
    • ruchomość patologiczna zębów oraz ich niekontrolowane przemieszczanie
    • próchnica
    • obnażenie korzeni zębów
    • odpryskiwanie porcelany i wypełnień

Jak mogę się leczyć ?

Oczywiście najlepiej byłoby wyeliminować przyczynę, czyli stres. Niestety w dzisiejszych czasach nie wszyscy mogą pozwolić sobie na wieczne wakacje i relaks. Dlatego proponujemy metody leczenia, które co prawda działają objawowo, jednak przynoszą dużą ulgę w życiu codziennym.

W naszych gabinetach skutecznie leczymy bruksizm wykorzystując szyny relaksacyjne, relaksację mięśni żwaczy przy użyciu TB, leczenie ortodontyczne ( jeśli towarzyszy wada zgryzu ), usuwanie węzłów urazowych występujących w jamie ustnej ( m. in. korekta istniejących wypełnień w zębach czy uzupełnieńprotetycznych ). Dodatkowo współpracujemy z fizjoterapeutami, którzy w manualny sposób przyczyniają się do relaksu mięśni twarzy, karku i barków. Uczymy naszych pacjentów ćwiczeń, które sami mogą wykonywać w domu dla lepszych efektów terapii.

W przypadku poważnego bruksizmu oraz stresującego życia codziennego dobrze by było dodatkowo skonsultować się z psychoterapeutą. Dzięki terapii można opanować wiele technik relaksacji, a często sama rozmowa pozwala zniwelować źródło problemu oraz zgrzytanie zębami.

Czym jest szyna relaksacyjna?

Jest to specjalnie zaprojektowana przezroczysta nakładka na zęby, wykonana indywidualnie na podstawie wycisków Twoich zębów górnych i dolnych.

Jej zadaniem jest zmniejszenie nacisku na zęby, rozluźnienie mięśni oraz likwidacja nieświadomych nawyków, co w połączeniu z m. in. odpowiednimi ćwiczeniami pozwala osiągnąć terapeutyczny sukces.

W jaki sposób TB pomoże zlikwidować moją nocną przypadłość?

Jest to nowoczesna i bardzo skuteczna metoda leczenia bruksizmu rekomendowana przez specjalistów. Polega ona na wstrzyknięciu TB w mięśnie żwaczy ( i często skroni ), co zmniejsza ich napięcie oraz aktywność. Pacjenci zauważają u siebie o wiele rzadsze i mniej nasilone zgrzytanie zębami. Znika także ból w okolicach szczęki i ucha.

TB stanowi alternatywę dla szyn i nakładek, jednak często stosujemy obie metody równocześnie.

Jak wygląda zabieg relaksacji mięśni?

Na podstawie diagnostyki lekarz przystępuje do zabiegu. Jest to procedura nieinwazyjna i niebolesna. Trwa około 15 minut. Substancja jest wstrzykiwana domięśniowo, a ulgę zaczynasz odczuwać już po kilku dniach. Pełny efekt zabiegu powinien być widoczny do 2 tygodni.

Czy zabieg trzeba powtarzać?

Tak. Po około 6 miesiącach należy powtórzyć procedurę w celu podtrzymania uzyskanego efektu i kontynuacji leczenia. Obserwacje pacjentów potwierdzają, iż stosowanie TB ( wraz z indywidualnymi nakładkami ) przez okres około 2 lat pozwala na zakończenie leczenia ( przy typowym, średnio nasilonym bruksiźmie ).

Jakich efektów mogę się spodziewać?

Dzięki tej metodzie u pacjentów wyraźnie obniża się napięcie mięśni, znacznie poprawia się jakość snu, znikają bóle napięciowe i migrenowe. Twarz przestaje być ,,kwadratowa”, staje się smuklejsza, jakby odmłodzona, jednocześnie ładniejsza. Praktycznie znika uciążliwy nawyk zgrzytania.

Czy istnieją przeciwwskazania do terapii TB?

Tak. Oto one:

• ciąża i laktacja,
  • stosowanie antybiotyków,
  • stany grypowe,
  • alergia na TB lub albuminę ludzką,
  • zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, stwardnienie zanikowe boczne, zespół Lamberta-Eatona),
  • zaburzenia krzepnięcia krwi,
  • stosowanie leków antykoagulacyjnych (m.in.: aspiryna),
  • rozległe uszkodzenia lub zmiany zapalne skóry,
  • poprzedzające zabiegi chirurgii plastycznej twarzy ( także z zastosowaniem silikonu ).

Co mogę robić sam w domu?

Oto kilka domowych sposobów:

• gdy poczujesz napięcie mięśni żuchwy w ciągu dnia, rozluźniaj je – przez kilka minut otwieraj i zamykaj usta
  • masuj mięśnie szyi, ramion i twarzy; naucz się znajdować bolesne zgrubienia, tzw. punkty spustowe, których uciśnięcie powoduje rozluźnienie mięśni i więzadeł
  • na obolałe mięśnie żuchwy ostrożnie przykładaj lód
  • naucz się kilku ćwiczeń z zakresu fizykoterapii służących rozciąganiu mięśni; pomoże to przywrócić prawidłową pracę mięśni i stawów po obu stronach głowy
  • unikaj jedzenia twardych produktów (orzechów czy cukierków), nie żuj gumy!
  • przy nagłym bólu (intensywny skurcz mięśni) stosuj ciepłe okłady i maście rozgrzewające

Jakie mogą być powikłania bruksizmu?

Konsekwencje bruksizmu nie ograniczają się jedynie do zębów. Zmiany chorobowe dotykają również dziąseł, stawów, mięśni, a nawet wzroku i słuchu. Chory doświadcza m.in. krwawienia dziąseł, bolesności żuchwy i jej przeskakiwania oraz bólów głowy, karku i uszu.

Bruksizm skutkować może również przerostem mięśni twarzy, rozchwianiem zębów, przygryzieniami języka i policzków oraz nieostrym widzeniem i szumem w uszach. Są to bardzo uciążliwe i groźne dla zdrowia objawy, które wymagają leczenia.

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania lub wątpliwości zapraszamy Cię do naszych gabinetów od poniedziałku do piątku w godzinach od 12 do 20, lekarz na wszystkie chętnie odpowie. Zadzwoń już dziś, umów się na wizytę ( +48 691 690 156 ) i daj sobie pomóc!

Zapraszamy,
Zespół ESCLINIC!

Dużym atutem naszej Kliniki Stomatologicznej jest także bogata gama usług. Wychodzimy z założenia, że każdy nasz pacjent jest wyjątkowy i każdy zasługuje na to, co najlepsze, dlatego też oferowana przez nas stomatologia obejmuje szeroki wachlarz zabiegów, które pomagają odzyskać piękny i zdrowy uśmiech. Oferujemy m.in. kompleksowy przegląd jamy ustnej, leczenie zachowawcze, wybielanie zębów, licówki, implanty oraz nowoczesne borowanie piaskiem (abrazja powietrzna) będące alternatywą dla tradycyjnego wiertła.

Podziel się tą stroną ze znajomymi: